Kasza jaglana – smaczna, tania i zdrowa

Kasza jaglana – smaczna, tania i zdrowa

Kasza jaglana, którą produkuje się z prosa, stanowi jedną z najzdrowszych kasz, jakie są dostępne na rynku. Niestety, wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, jak cenne właściwości posiada. A szkoda, gdyż zasługuje na pochwałę zarówno ze względu na oryginalny smak, a także możliwość skomponowania na jej bazie wielu dań. Powinna na stałe zagościć w naszym jadłospisie nie tylko z uwagi na cenne właściwości odżywcze, ale również lecznicze.

Za co powinniśmy pokochać kaszę jaglaną?

Kasza jaglana pod względem zawartości składników odżywczych jest porównywalna z kaszą gryczaną. W jej składzie znajdziemy znikome ilości skrobi, za to dużo łatwo przyswajalnego białka. Jej cechą charakterystyczną jest duża zawartość witamin z grupy B, mianowicie B1, (tiaminy), B2 (ryboflawiny) i B6 (pirydoksyny) oraz żelaza i miedzi.

W kaszy jaglanej nie ma glutenu, dlatego bez obaw może być stosowana przez osoby uczulone na ten składnik, a także chorych na niedokrwistość. Wykazuje się właściwościami antywirusowymi, dodatkowo zmniejsza stan zapalny błon śluzowych, dlatego jest polecanym składnikiem na katar.

Bądź piękniejsza z kaszą jaglaną!

Kasza jaglana zawiera w składzie krzemionkę, która wywiera dobroczynny wpływ zarówno na włosy, skórę, jak i paznokcie. Krzem jest ważnym pierwiastkiem, dzięki któremu zapobiegniemy odwodnieniu. Dodatkowo, jagły zawarte w kaszy jaglanej, z uwagi na wysokie stężenie witaminy E oraz lecytyny, pozytywnie wpływają na zdolność koncentracji oraz zapamiętywania. Dlatego powinna pojawiać się w szczególności u osób, które intensywnie pracują umysłowo.

Kasza jaglana a odchudzanie

Wiele osób będących na diecie zastanawia się, czy kasza jaglana może występować w ich jadłospisie. Otóż jak się okazuje, wspomniana kasza zawiera duże ilości kalorii – w 100 gramach znajduje się aż 350 kalorii. Ze względu na dość wysoki indeks glikemiczny, nie jest zalecana diabetykom oraz osobom na diecie Montignaca, co nie oznacza, że osoby odchudzające się w ogóle powinny zrezygnować z tego składnika, gdyż zawarty w niej krzem usprawnia przemianę materii.

Przyrządzanie kaszy jaglanej

Kasza jaglana niewłaściwie przygotowana, może zepsuć całe danie. Czasem zdarza się, że po ugotowaniu ma lekko gorzki posmak. Aby zatem pozbyć się goryczy, należy przed ugotowaniem obficie przelać ją zimną wodą, a potem gorącą. Drugi sposób zakłada wrzucenie kaszy do wrzątku, odcedzenie, a następnie ponowne wsypanie do czystej, gotującej się wody.

Zwolennicy kaszy jaglanej mają jeszcze inny sposób. Mianowicie przed jej ugotowaniem moczą ją w wodzie z dodatkiem soku z cytryny.

Z czym podawać kaszę jaglaną?

Kasza jaglana stanowi świetny dodatek do obiadu. Można ją przyrządzić na wodzie lub w bulionie warzywnym. Doskonale smakuje w wersji mięsnej, rybnej, a także wegetariańskiej, w towarzystwie roślin strączkowych. Można ją serwować również do dań słodkich, np. zapiekanek z jabłkami.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *